Ministerul Educației se pregătește să modifice „de urgență” Legea Educației Naționale nr 1/2011, deși pregătește în paralel și noile proiecte de legi ale educației. În mod paradoxal, instituția a pus în consultare publică propunerea ca elevii care sunt acum clasa a IV-a și la toamnă vor trece a V-a să fie primii care vor susține Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a cu 6 probe, așa cum prevede încă de la început Legea 1, Evaluare care nu s-a aplica niciodată până acum.
Ministerul Educației vrea să modifice Legea Educației Naționale nr 1/2011 prin Ordonanță de Urgență, ca să mai amâne cu 4 ani aplicarea Evaluării Naționale prevăzută de aceasta. Cu toate că instituția știa de 3 ani că va ajunge în acest moment și că nu va putea aplica prevederea respectivă, fiindcă elevii care sunt acum clasa a VII-a nu au avut parte de predare transdisciplinară, așa cum prevedea Legea 1, pentru a putea susține o probă transdisciplinară de științe și matematică, modificarea vine ca și cum ar fi luat pe cineva prin surprindere, prin proiect de OUG.
Cum s-ar da Evaluarea Națională conform Legii 1/2011:
La art. 74 alin. (5) scrie că „La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naționale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.”
Această forma a Evaluării Naționale nu a fost niciodată aplicată și este prorogată pentru încă 4 ani, prin această propunere de modificare a articolului 361, alineatul (3), litera b), rămânând în vigoare Evaluarea Națională actuală, cea la Română și Matematică.
Lucrurile se complică însă, în privința aceastei modificări propuse de Ministerul Educației, care stabilește că „evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi (n.red. conform, Legii 1/2-11, cu 6 probe) începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024“
La fel, și „admiterea la liceu se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024”.
Asta înseamnă că din această toamnă elevilor de la clasa a V-a li se vor preda transdisciplinar matematica și științele, cel puțin?
Ministerul Educației nu are de gând să aplice vreodată Evaluarea Națională conform Legii 1, cel puțin din declarațiile publice reiese asta, precum și din proiectele de legi ale educației, pe care Ligia Deca ar urma să le prezinte în varianta consolidată luni, 27 februarie. Este inexplicabilă această pasare spre clasa a V-a, din toamnă, a prevederilor Legii 1, în acest context, mai ales că în nota de fundamentare a documentului publicat de Ministerul Educației scrie că prevederile „noului pachet legislativ și punerea lui în aplicare nu se poate realiza decât începând cu generația care încep clasa a V-a în anul școlar 2024-2025”.
Prin modificarea actuală, practic Ministerul Educației anunță că elevii care intră a V-a în toamnă vor da Evaluare Națională în 2027 cu 6 probe, din care una transdisciplinară la matematică și științe, iar cei care ar intra în clasa a V-a în toamna lui 2024 ar urma să dea Evaluarea Națională în anul 2028, pe noua lege, dacă ar fi votată și aplicată în 2023.
Proiectul de OUG care poate crea confuzie printre părinți, elevi și profesori, și nota de fundamentare a acestuia pot fi consultate aici: