Calciul? Cât de important este acest mineral pentru organism

Calciul, acest mineral adesea asociat cu oasele și dinții sănătoși, joacă un rol multifuncțional în menținerea sănătății și bunăstării noastre. În timp ce importanța sa pentru sistemul osos este bine-cunoscută, efectele sale se extind și către alte organe precum inima, de exemplu. Calciul are un rol bine definit în coagularea sângelui, reglarea ritmurilor cardiace, contractarea mușchilor și susținerea activității nervoase.Calciul e necesar pentru menținerea sănătății dinților, a oaselor, dar și a altor procese esențiale

Calciul e necesar pentru menținerea sănătății dinților, a oaselor, dar și a altor procese esențiale

Aproximativ 99% din calciul din corpul nostru este stocat în oase, iar restul de 1% este răspândit în sânge, mușchi și alte țesuturi. În acest articol, îți vom explica motivele pentru care calciul este un component esențial pentru organismul uman.

Menține sănătatea oaselor

Calciul este un element esențial în organism atunci când vine vorba de sănătatea oaselor

Calciul este un element esențial în organism atunci când vine vorba de sănătatea oaselor

Unul dintre motivele principale pentru care avem nevoie de calciu constă în rolul său fundamental în menținerea și întărirea structurii osoase. În timpul copilăriei și al adolescenței, calciul contribuie activ la dezvoltarea unor oase puternice. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, acest mineral continuă să fie indispensabil în conservarea sănătății oaselor, iar pierderea densității osoase trebuie monitorizată de specialiști. Fără aportul adecvat de calciu pot să apară diverse probleme de sănătate precum cele menționate aici.

Susține sistemul muscular

Calciul este esențial în procesul complex al contracției musculare. Atunci când un nerv stimulează un mușchi, corpul eliberează calciu. Pe măsură ce corpul elimină calciul din mușchi, aceștia se relaxează. În tot acest proces este important și magneziul (responsabil tot de relaxarea musculară). Acest aspect este fundamental pentru capacitatea noastră de a ne mișca și a menține sistemul locomotor în parametri optimi. Fără un aport optim de calciu și magneziu, pot apărea crampe musculare.

Protejează inima

În cadrul sistemului cardiovascular, particulele de calciu își fac simțită prezența în timpul fiecărei bătăi a inimii și contribuie la semnalele electrice care coordonează activitatea acesteia. Astfel, inima depinde de calciu pentru a se contracta eficient și în acest mod  pompează sângele în tot corpul. Așadar, calciul reglează contracția musculară din inimă și dictează ritmul bătăilor inimii noastre. Mai contribuie și la reglarea tensiunii arteriale și este un component indispensabil în procesul complex de coagulare a sângelui, esențial pentru vindecarea rănilor și prevenirea sângerărilor excesive.

Susținerea activității cerebrale

Activitatea cerebrală este dependentă de calciu, deoarece are nevoie de acest mineral pentru a trimite impulsuri nervoase către corp. Potrivit Brainfacts, este implicat și în formarea memoriei, iar acest aspect este probabil printre cele mai puțin cunoscute atunci când vine vorba de calciu. Astfel, este bine de știut că rolul său nu se rezumă la sănătatea oaselor și a dinților, ci are efect chiar și asupra funcțiilor cognitive.

Este important de menționat că organismul uman obține calciul de care are nevoie în două moduri. În primul rând, prin alimentație (produse bogate în calciu) sau din suplimente alimentare. În al doilea rând, organismul nostru poate recurge la rezervele sale de calciu, în general stocate în oase, atunci când aportul nostru alimentar este insuficient. Prin urmare, dacă nu asigurăm în mod constant necesarul de calciu, se instalează osteopenia (o afecțiune care presupun reducerea densității osoase).

În concluzie, importanța calciului pentru sănătatea noastră generală nu poate fi subestimată. De la întărirea oaselor, facilitarea funcției musculare și reglarea sistemului nostru cardiovascular, calciul este un mineral indispensabil care menține organismul în condiții optime.

Pentru a ne asigura bunăstarea, este necesar să menținem o dietă echilibrată, bogată în calciu, și, la fel de important, să ne asigurăm că avem un aport adecvat de vitamina D, deoarece aceasta ajută la absorbția calciului. Prin înțelegerea și aprecierea importanței multifuncționale a calciului, putem lua măsuri proactive către un viitor mai sănătos.